Επισπεύδονται με προεδρικό διάταγμα τα έργα στον Αστακό.


Του Μ. ΓΕΛΑΝΤΑΛΙ
Με την ένδειξη «κατεπείγον» προχωρεί ο φάκελος «επένδυση στη Ναυτιλιακή Βιομηχανική Περιοχή Πλατυγιαλίου Αστακού».
Ενα έργο, που η κυβέρνηση χαρακτηρίζει ως «απάντηση στο φάντασμα της ύφεσης», αλλά που έχει δημιουργήσει έντονες αντιδράσεις από τοπικούς φορείς εξαιτίας του καυσίμου που θα χρησιμοποιηθεί (LPG).
Στην επένδυση που αφορά στη δημιουργία μονάδας παραγωγής ρεύματος θα δοκιμαστεί το περίφημο fast tracking, σημείωνε υψηλά ιστάμενη κυβερνητική πηγή, καθώς η ελληνική πλευρά φαίνεται να βάζει σε δεύτερη μοίρα τις περιβαλλοντικές ανησυχίες προκειμένου να προσελκύσει ξένες επενδύσεις.
Στο πλαίσιο αυτό προχώρησε τις προηγούμενες ημέρες το προεδρικό διάταγμα που καθορίζει το πλαίσιο «αναγκαστικών απαλλοτριώσεων και πολεοδομικών θεμάτων» (ΦΕΚ 386 της 7/9 με Φ/Α 5/29/9840/1349). Με αυτό τροποποιεί προηγούμενη κοινή υπουργική απόφαση, γεγονός που δείχνει τη σπουδή της κυβέρνησης.
Παράλληλα, όμως, όπως υποστηρίζει επιχειρηματίας του κλάδου, η αναφορά και μόνο στο σχετικό ΦΕΚ (β 2.1. Ατμόσφαιρα) για «αρσενικό, κάδμιο, υδράργυρο, νικέλιο και πολυκυκλικούς υδρογονάνθρακες» δεν αφήνει και πολλά περιθώρια παρερμηνείας του βαθμού… φιλικότητας προς το περιβάλλον της σχεδιαζόμενης επένδυσης ύψους τριών δισ. ευρώ.
Πρόκειται, όπως έχει αναφερθεί από την «Κ.Ε.» (20/6 και 25/7), για σχέδιο επένδυσης, που αρχικά παρουσιάστηκε ως μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με βάση το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Θα δημιουργούνταν περί τις 500 θέσεις εργασίας μόνο στην περιοχή της κατασκευής και θα ήταν φιλική προς το περιβάλλον.
Κύριος επενδυτής, η Qatar Petroleum International (QPI) που συμμετέχει, ωστόσο, μόνο με 33%. Η Shabbagh & Khoury SAL (του κατασκευαστικού κολοσσού CCC) έχει επίσης το ένα τρίτο, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό ελέγχεται από την Rodebud Energie. Η τελευταία εδρεύει στη Φραγκφούρτη και εκπροσωπείται από τον Ιωάννη Αντωνιάδη-Σπορίδη.
Ερωτηθείς σχετικά (στις 20/6 από την «Κ.Ε.») για το εάν διαθέτει το απαιτούμενο ένα δισ. ευρώ για να συνεισφέρει ως μέτοχος, απάντησε πως «δεν χρειάζεται να διαθέσει χρήματα, καθώς είχε αναθέσει το έργο σε εργολάβο», ονοματίζοντας ως υποψήφιες να αναλάβουν τις Mitsubishi, General Electric και Siemens. Μέχρι σήμερα καμία ανάθεση εργολαβίας δεν φέρεται να έχει υπογραφεί μεταξύ της Rosebud Energie και ξένου υπεργολάβου, ενώ παρά το ότι η «Κ.Ε.» επιχείρησε τρις να επικοινωνήσει με τον επιχειρηματία δεν κατέστη δυνατόν.
Στις αρχικές επαφές είχε συμμετάσχει και ο Γ. Σεφερτζής, συνεργάτης του Ι. Αντωνιάδη, πρώην σύμβουλος επικοινωνίας του πρωθυπουργού Γ. Παπανδρέου και φίλος του αδελφού του, Νίκου. Ο Γ. Σεφερτζής ερωτηθείς από την «Κ.Ε.» είχε δηλώσει πως «τον είχαν επιλέξει οι Αραβες».
Ωστόσο αραβική πηγή, υποστηρίζει πως «[…] οι Αραβες είχαν δεχτεί την παρουσία του, καθώς τους είχε συστηθεί ως (εν ενεργεία) σύμβουλος του έλληνα πρωθυπουργού».
Το έργο, που αρχικά είχε παρουσιαστεί από τους αρμόδιους ως μονάδα επεξεργασίας LNG, φάνηκε, έπειτα από δήλωση του επικεφαλής της Edison, Ουμπέρτο Κουαντρίνο, πως θα αφορούσε κυρίως LPG.
Το LPG είναι καύσιμο από το μείγμα προπανίου και βουτανίου με άλλα αέρια, με ιδιαίτερα υψηλή απόδοση, που όμως αποφεύγεται στην ηλεκτροπαραγωγή μεγάλης κλίμακας. Λόγω της υψηλότατης επικινδυνότητας σήμερα λειτουργούν μόλις τρεις μονάδες (μία στο Πακιστάν για 775 MW και δύο σε Yokkaishi 1.245 MW και Anegasaki 3600 MW στην Ιαπωνία).
Η Ελλάδα προσφέρει χώρο για εγκατάσταση και παραγωγή ρεύματος, που θα πωλείται κυρίως στην Ιταλία, η οποία μετά το περυσινό δυστύχημα στην Τοσκάνη (εκτροχιασμός τρένου που μετέφερε LPG με 15 νεκρούς) έχει θεσπίσει αυστηρούς νόμους. Και στέλνει επενδύσεις ανάλογης επικινδυνότητας σε χώρες όπως το Μαυροβούνιο ή η Αλβανία.
Βάσει του αρχικού σχεδιασμού υπολογίζεται πως στην ΝΑ.ΒΙ.ΠΕ του Αστακού θα αποθηκεύεται τεράστιος όγκος LPG, για τη δε λειτουργία της μονάδας θα πραγματοποιούνται περί τα 50 δρομολόγια ειδικών δεξαμενόπλοιων από το Κατάρ.
Πηγή: http://www.enet.gr/

Advertisements