LPG: Το καύσιμο του Αστακού που αποφεύγουν οι Ευρωπαίοι


Του Χάρη Φλουδόπουλου
Σε μία συνάντηση δημοσιογράφων με τον επικεφαλής της Edison Umberto Quadrino τον Απρίλιο, η κουβέντα έφτασε στην επένδυση του Κατάρ στον Αστακό, που είχε ανακοινωθεί ένα μήνα πριν. Τότε για πρώτη φορά έγινε γνωστό ότι η μονάδα ηλεκτροπαραγωγής δεν αφορούσε υγροποιημένο φυσικό αέριο LNG αλλά το υγροποιημένο πετρελαϊκό αέριο γνωστό ως LPG. Πρόκειται για ένα καύσιμο από το μείγμα του βουτανίου με το προπανίο και άλλα αέρια, με ιδιαίτερα υψηλή απόδοση, που όμως αποφεύγεται στην ηλεκτροπαραγωγή μεγάλης κλίμακας. Αυτό συμβαίνει διότι απαιτείται η λήψη πολύ αυστηρών προφυλάξεων (που συνεπάγονται και υψηλό κόστος επένδυσης) για την αποφυγή ατυχημάτων που με βάση την εμπειρία του παρελθόντος προκαλούν βιβλικές καταστροφές. Μάλιστα ενεργειακός παράγοντας που σχολίαζε την πρόθεση της κυβέρνησης να εγκαταστήσει μονάδα LPG στον Αστακό, μεταξύ σοβαρού και αστείου, τόνιζε στο Capital.gr «αφού είμαστε διατεθειμένοι να πάρουμε τέτοιο ρίσκο, γιατί να μη φτιάξουμε πυρηνικό εργοστάσιο, να έχουμε ενεργειακή αυτάρκεια και ρεύμα σε χαμηλό κόστος με μηδενικές εκπομπές ρύπων;».

Με βάση τις υπάρχουσες πληροφορίες αντίστοιχης ισχύος μονάδα που να χρησιμοποιεί ως αποκλειστικό καύσιμο το LPG έχει αδειοδοτηθεί στο Πακιστάν (775MW). Επίσης δύο εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής μεγάλης εγκατεστημένης ισχύος που έχουν τη δυνατότητα μεταξύ άλλων καυσίμων να χρησιμοποιήσουν και LPG εντοπίζονται στην Ιαπωνία (Yokkaichi 1245MWκαι Anegasaki 3600MW).

Αντίθετα μικρότερες εγκαταστάσεις συμπαραγωγής με καύση LNG, (δηλ. ταυτόχρονης παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και θέρμανσης), υπάρχουν τόσο στην Ευρώπη όσο και σε άλλες περιοχές και αξιοποιούνται κυρίως για αγροτικές ή βιομηχανικές χρήσεις. Επίσης το LPG είναι ευρέως διαδεδομένο στην πρωτογενή χρήση από νοικοκυριά (μαγείρεμα, θέρμανση), από επαγγελματίες και αγρότες (θέρμανση θερμοκηπίων) κλπ.

Σε μαζική κλίμακα και μεγάλη συγκέντρωση, οι συγκεκριμένες εγκαταστάσεις κατατάσσονται στην ανώτατη κατηγορία επικινδυνότητας και ασφάλειας και υπόκεινται από την Ε.Ε. στην οδηγία 96/82/ΕΚ. Η συγκεκριμένη οδηγία είναι γνωστή και ως Σεβέζο ΙΙ και αφορά την «πρόληψη και καταστολή βιομηχανικών ατυχημάτων μεγάλης Έκτασης». Πήρε το όνομα της από το γνωστό ατύχημα διαρροής χημικών (διοξίνης) στο Σεβέζο της Ιταλίας το 1976.

Το LPG αντλεί την «κακή του φήμη» κυρίως από δύο μεγάλα ατυχήματα που έχουν συμβεί στο παρελθόν. Ο λόγος για το τραγικό δυστύχημα στις 19 Νοεμβρίου του 1984 σε δεξαμενές LPG της κρατικής εταιρείας PEMEX στο Σαν Χουάν του Μεξικού, προκάλεσε το θάνατο σε περισσότερους από 500 ανθρώπους και τον τραυματισμό περίπου 6.000 ανθρώπων. Είναι χαρακτηριστικό ότι η έκρηξη έγινε αισθητή και καταγράφηκε από σεισμογράφους στο Πανεπιστήμιο του Μεξικού στην πρωτεύουσα της χώρας.

Ένα ακόμη σοβαρό ατύχημα συνέβη στην Τοσκάνη πέρυσι όταν εξερράγη βαγόνι που μετέφερε LPG. Στο δυστύχημα έχασαν τη ζωή τους 15 άνθρωποι ενώ προκλήθηκαν ζημιές και καταρρεύσεις κτιρίων στην περιοχή.

Το γεγονός ότι οι ευρωπαϊκές χώρες αποφεύγουν τις μεγάλες εγκαταστάσεις LPG τουλάχιστον στην ηλεκτροπαραγωγή, εμμέσως συνάγεται και από την πρόθεση των επενδυτών να εξάγουν την ηλεκτρική ενέργεια στην Ιταλία και παρ’ όλα αυτά επιλέγουν ως τοποθεσία εγκατάστασης την Ελλάδα. Σημειώνεται ότι πάγια τακτική της γειτονικής χώρας είναι να εγκαθιστά ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες μεγάλης όχλησης ή επικινδυνότητας σε γειτονικές χώρες, όπως συμβαίνει με τα ανθρακικά εργοστάσια σε Αλβανία και Μαυροβούνιο που θα αναπτύξουν ιταλικές εταιρείες.

Όταν υλοποιηθεί το project του Αστακού αναμένεται να διακινείται και να αποθηκεύεται στην περιοχή τεράστιος όγκος καυσίμου LPG και εκτιμάται ότι για τη λειτουργία της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής στον Αστακό θα πραγματοποιούνται περί τα 50 δρομολόγια ετησίως ειδικών δεξαμενόπλοιων από το Κατάρ, που θα εκφορτώνουν το καύσιμο μέσω συστημάτων αγωγών, συμπιεστών, αντλιών κλπ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση διαβεβαιώνει πως θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας και θα τεθούν αυστηρότατες προδιαγραφές ασφάλειας. Μάλιστα η υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Τ. Μπιρμπίλη έχει δηλώσει ότι είναι σε γνώση των ατυχημάτων που έχουν συμβεί κατά καιρούς, προσθέτοντας ότι η ασφάλεια της κάθε εγκατάστασης εξαρτάται από τις προδιαγραφές που τίθενται (φυσικά το ίδιο ισχύει σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό για τα πυρηνικά εργοστάσια των οποίων οι τεχνολογίες και οι εγκαταστάσεις είναι εφαρμοσμένες και δοκιμασμένες σε προηγμένες δυτικές χώρες). Σε κάθε περίπτωση η κ. Μπιρμπίλη έχει ζητήσει μελέτη από τη ΔΕΠΑ για την ασφάλεια του LPG και η συνέχεια αναμένεται με ενδιαφέρον…
http://www.capital.gr/News.asp?id=986937

Advertisements