Παναγ. Στάϊκος: “Δεν είμαι ούτε λιγούρης, ούτε καψούρης με την εξουσία!

Αγαπητή ΑΙΧΜΗ,

Σίγουρα η διοικητική μεταρρύθμιση είναι ένα πολύ σημαντικό εγχείρημα που δεν τόλμησε η προηγούμενη Κυβέρνηση ενώ το ξεκίνησε, και γι’ αυτό το πλήρωσε. Αξίζουν συγχαρητήρια στον υπουργό Εσωτερικών κύριο Γιάννη Ραγκούση που μέσα σε τρεις μήνες από την ανάληψη των καθηκόντων του δίνει για διαβούλευση το νομοσχέδιο. Θα δανειστώ μια φράση του πρωθυπουργού, το ότι η οικονομία βρίσκεται στην Εντατική. Δυστυχώς στην Εντατική δεν βρίσκεται μόνο η οικονομία, αλλά και η Παιδεία αφού το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι άθλιο και απηρχαιωμένο, με την ανώτατη Παιδεία να έχει τα σοβαρότερα χάλια, η υγεία αφού το ΕΣΥ είναι παράλυτο, στο οποίο υποφέρουν άρρωστοι και εργαζόμενοι και οι μόνοι οι οποίοι ζουν λαμπρές ημέρες είναι τα λαμόγια, οι αεριτζήδες και οι μεταπράτες και η Δημόσια Διοίκηση, η οποία είναι ο μεγάλος ασθενής της Εντατικής, αφού είναι γραφειοκρατική, σπατάλη, επειδή ο λόγος κόστους – οφέλους είναι άγνωστος, διεφθαρμένη, αντιπαραγωγική με αποτέλεσμα να πλήττει την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα της χώρας συνολικά. Φθάσαμε στο σημείο να μη μπορούμε να παράξουμε ούτε σώβρακα, τα οποία εισάγουμε είτε από την Βουλγαρία ή από τα Σκόπια.

Εάν το πρόβλημα της χώρας ήταν μόνο η δημοσιονομική εκτροπή, τα πράγματα θα ήταν απλά, αφού και άλλες χώρες όπως η Γαλλία και Αμερική, οι οποίες είναι πανίσχυρες, έχουν μεγάλα ελλείμματα και δημόσιο χρέος. Έτσι λοιπόν τα όποια μέτρα δεν θα πρέπει να στοχεύουν απλά στην δημοσιονομική πειθαρχία, αλλά στην αύξηση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας της χώρας, από τις οποίες θα παραχθεί πλούτος, ο οποίος θα πρέπει να διανεμηθεί με κοινωνική δικαιοσύνη.

Ένας, ίσως ο πιο σημαντικός φορέας της Δημόσιας Διοίκησης, για τα χάλια της οποίας έχουν ευθύνες τόσο η Ν.Δ. όσο και το ΠΑΣΟΚ, είναι η τοπική αυτοδιοίκηση, που μαζί με το περιφερειακό συμβούλιο και τον αιρετό περιφερειάρχη, καλούνται να παίξουν σημαντικό ρόλο στην περιφερειακή και τοπική ανάπτυξη, με αύξηση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας, δημιουργώντας υποδομές και σύγχρονες υπηρεσίες, οι οποίες θα στηρίζουν την υγιή επιχειρηματικότητα και θα βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων.

Είναι πολύ θετική η πρόβλεψη, σελίδα 27 παράγραφος 64 για το δημοτικό e-ΚΕΠ, παράγραφος 65 για την κάρτα δημότη, παράγραφος 66 για δημοτικό ΑΤΜ, σελίδα 30 παράγραφος 76 για την εκτελεστική επιτροπή, σελίδα 32 παράγραφος 80 για αναλογικότερη εκπροσώπηση της αντιπολίτευσης στην δημαρχιακή επιτροπή, που τα μέλη της αντικαθίστανται όταν πάψουν να είναι μέλη της παράταξης, σελίδα 33 παράγραφος 82 καθιέρωση συμβουλίου διαβούλευσης, το οποίο συγκαλείται υποχρεωτικά ετησίως πριν από τεχνικό πρόγραμμα και προϋπολογισμό και ο Συνήγορος του δημότη και της επιχείρησης παράγραφος 83.

Για να επιτύχει το εγχείρημα της διοικητικής μεταρρύθμισης, δεν αρκεί απλά η συγχώνευση κάποιων δήμων, από τη οποία θα υπάρξει περιορισμός λειτουργικών δαπανών και οικονομίες κλίμακας σε οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους σελίδα 8 παράγραφος 10α. Αυτή η αντίληψη είναι λάθος. Χρειάζεται να θεσμοθετηθούν πόροι και ουσιαστικές αρμοδιότητες στους δήμους. Δεν είναι δυνατόν να μη μπορούμε να συντηρήσουμε έναν αντιπυρικό δρόμο. Δεν είναι δυνατόν να διατηρούνται ακόμη τα λιμενικά ταμεία έστω και ως δημοτικά, τα οποία μόνο τροχοπέδη είναι και τίποτα άλλο. Πρέπει να καταπολεμηθεί η γραφειοκρατία, ο στραγγαλισμός της από την κεντρική εξουσία και το ελεγκτικό συνέδριο, που στο όνομα της διαφάνειας και της καταπολέμησης της διαφθοράς, ουσιαστικά αντί για έλεγχο νομιμότητας, ο οποίος πρέπει να είναι ουσιαστικός και πολύ αυστηρός, ασκούν έλεγχο σκοπιμότητας, καταργώντας το αυτοδιοίκητο των δήμων, πράγμα το οποίο συνιστά συνταγματική εκτροπή. Έτσι οι δήμοι προκειμένου να εφαρμόσουν κατά γράμμα τον τύπο, γίνονται σπάταλοι, αναποτελεσματικοί, παρέχοντας χαμηλού επιπέδου και πανάκριβες υπηρεσίες στους πολίτες και τις επιχειρήσεις και επιπλέον είναι καταχρεωμένοι ή να αυξάνουν δυσβάσταχτα τα δημοτικά τέλη, όπως συμβαίνει σήμερα με τους μεγάλους δήμους της χώρας.

Δεν αρκεί απλά να υπάρξουν πόροι, αφού τα έσοδα της ΤΑ την περασμένη δεκαετία ήταν 2,6%, όταν στην Ε.Ε. ήταν 11%, αλλά και η διαχείριση τους να γίνεται με σύγχρονο management. Θα πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν ο λόγος  κόστος – όφελος, για το οποίο οι δήμαρχοι θα μπορούν να προσλαμβάνουν έναν manager για την περίοδο της θητείας τους, όχι μόνιμο, αλλά όπως γίνεται σήμερα με τους ειδικούς συμβούλους. Είναι βέβαιο αυτονόητο ότι η διοίκηση και η διαχείριση του δήμου θα γίνεται από το δημοτικό συμβούλιο και τον δήμαρχο και όχι από τον manager. Δεν είναι δυνατόν να μη μας επιτρέπει το ελεγκτικό συνέδριο να αναθέτουμε την αποκομιδή απορριμμάτων σε ιδιώτες, ερμηνεύοντας τον νόμο όπως θέλει, όταν αυτή στοιχίζει λιγότερο από το 50% από όταν εκτελείται με μόνιμο προσωπικό, αποφεύγοντας τις μεγάλες προμήθειες, απεργίες κλπ. Αλήθεια γιατί στα νοσοκομεία επιτρέπεται να γίνεται η καθαριότητα από ιδιώτες; Δεν είναι δυνατόν όταν οι εργολάβοι «στήνουν τις δημοπρασίες» να μην μπορεί το δημοτικό συμβούλιο να τις ακυρώσει και να παραμείνει απλός θεατής στο πάρτυ των αεριτζήδων και το ελεγκτικό συνέδριο απλά να νίπτει τας χείρας του. Ασφαλώς δεν έχουμε τίποτα με τους εργαζόμενους στο ελεγκτικό συνέδριο, οι οποίοι εργάζονται κάτω από απαράδεκτες συνθήκες πίεσης και ακατανόητης γραφειοκρατίας.

Θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα σύναψης προγραμματικών συμβάσεων με μη κυβερνητικές οργανώσεις και συλλόγους εθελοντών για την προστασία των δασών και του περιβάλλοντος.

Το γεγονός ότι η διαχείριση του ΕΣΠΑ θα γίνεται από την περιφερειακή αυτοδιοίκηση είναι πολύ θετικό, αλλά από μόνο του δεν αρκεί, γιατί οι πόροι του μπορούν να καλύψουν μόνο ένα μικρό μέρος των αναγκών των τοπικών κοινωνιών. Οι πόροι προς την ΤΑ δεν μπορεί να θεωρούνται ως σπατάλη και επομένως χρειάζεται περικοπή τους, αλλά ως μοχλός ανάπτυξης. Το ποσόν των 4 δις ευρώ που αναφέρεται στην σελίδα 48 παράγραφος 120 για το πρόγραμμα «ΕΛΛΑΔΑ» δεν είναι αρκετό και δεν αναφέρεται το χρονοδιάγραμμα εκταμίευσης.

Η διοικητική μεταρρύθμιση πρέπει να γίνει απαραίτητα, αφού σήμερα ισχύει το δόγμα ή αλλάζουμε ή βουλιάζουμε, αρκεί να εφαρμοστεί σωστά. Για μένα το αξίωμα του δημάρχου δεν είναι αυτοσκοπός. Εγώ δεν σκοπεύω να φθάσω στο σημείο αναποτελεσματικότητας, να μη μπορώ να επισκευάσω μια μάντρα που θα έχει πέσει ή να μη μπορώ να συντηρήσω μια αντιπυρική ζώνη, πνιγμένος στην γραφειοκρατία και παραμένοντας απλός θεατής. Από δήμαρχος των έργων, δεν σκοπεύω να είμαι τοποτηρητής μιας σπάταλης θυγατρικής του κράτους και φορομπήχτης. Δεν είμαι ούτε καψούρης ούτε λιγούρης για εξουσία. Εξ άλλου την όποια εξουσία ασκώ, δεν την ασκώ εξουσιάζοντας κοινωνία, αλλά υπηρετώντας την.

Ευχαριστώ για την φιλοξενία.

Dr Παναγιώτης Γ. Στάϊκος

Διδάκτωρ Παν/μιου Ιωαννίνων

Δήμαρχος Αστακού

Advertisements